Biennale opening

 

 

 

kamerkoorDe 6-e editie van de koorbiënnale opende met een aantal bijzondere stukken uitgevoerd door het Nederlands kamerkoor. Ik heb de teksten gekopieerd van het Biënnale programma boekje
De avond begon met Daan Manneke (*1939)– Topos (geen versie van gevonden)
Manneke wordt vaak gezien als de componist van de ruimte. Deze compositie voor tien stemmen en harmonium roept bij sommigen herinneringen op aan Messiaen.

Daarna Morton Feldman (1926-1987 )- Rothko Chapel (voor een andere uitvoering klik hier)

Morton Feldmans Rothko Chapel is in 1972 gecomponeerd voor altviool, koor en percussie. Feldman schreef het werk ter gelegenheid van de opening van de kapel in Houston, Texas vernoemd naar zijn vriend Mark Rothko, die veertien abstracte schilderijen voor de kapel maakte. Zoals het meeste werk van Feldman is Rothko Chapel verstild, met uiterst subtiele zang van het koor. Befaamd is de indrukwekkende solo op altviool aan het einde waarin Feldman de verschrikkingen van de Holocaust verklankt. De rillingen lopen over je rug. 

Ēriks Ešenvalds(*1977)– Moon Dogs  (wereldpremière) instrumentaal Geen beelden van gevonden
De 34-jarige Letse componist Ēriks Ešenvalds is een wonderkind. Hij studeerde zowel compositieleer als theologie, wat in veel van zijn werk goed te horen is. Zijn composities voor orkest, kamermuziek, koor en piano zijn regelmatig onderscheiden en worden wereldwijd uitgevoerd. Hij was ook in 2009 te gast op ons festival. Moon Dogs is een nieuw werk voor instrumentaal ensemble en beleeft in Haarlem zijn wereldpremière in aanwezigheid van de componist.

Tenslotte Sofia Goebaidoelina (*1931)- Jetzt immer Schnee
In Goebaidoelina’s Jetzt immer Schnee staan vocale solisten verspreid door de zaal Aan het eind van het stuk worden hun plaatsen ingenomen door strijkers die op een soort zingende zaag spelen. De ijle klanken verbeelden de zuiverheid. Sofia Goebaidoelina is bijna 80 jaar. Na de politieke omwenteling in Rusland kreeg ze de kans om ook buiten Rusland te reizen en vanaf 1992 leeft ze in Hamburg. Vele van haar werken zijn wereldberoemd en ze staat bekend als een van de grote componisten van de 20e eeuw. Goebaidoelina’s werk verkent de klankmogelijkheden van traditionele Russische, Kaukasische en Aziatische instrumenten in vrije improvisaties, en bedient zich ook van eigentijdse westerse technieken. Een diepgeworteld geloof in de mystieke eigenschappen van muziek versterkt haar eigenzinnige composities.

Ik vond het een hele bijzondere avond helaas waren de meningen erg verdeeld. Het was duidelijk te hoog gegrepen voor een deel van het publiek.